Creative Time Summit 2012 Open Call Winner: E.D.E.L.O. (En Donde Era La ONU, or “Where the United Nations Used to Be”)

We received over 140 applications from artists and organizers across the globe, from South Africa to Sweden. The quality of the applications was equally impressive.

In the end the choice was clear, E.D.E.L.O. (http://www.edelo.org/).

Give three cheers for Mia Rollow and Caleb Duarte, founders and artistic directors of the artist run art space and residency program E.D.E.L.O (En Donde Era La ONU, or “Where the United Nations Used to Be”), based in Chiapas, Mexico. The space has been active for over 4 years when it first began with an occupation of the United Nations office in Chiapas by over one hundred displaced indigenous community members. The UN gave up the space after the occupation persisted for a few months and E.D.E.L.O was born.

Since then, the space has evolved into a multi-faceted art center that hosts exhibitions, events, and a robust residency program inviting artists, activists, healers, gardeners, jugglers, inventors, coffee makers, weavers, and scholars from the rural areas of Chiapas (often Zapatista members) to collaborate with an international artist who was also invited to the program.

Caleb Duarte will represent the space at the Summit, and E.D.E.L.O plans to host a live screening of the Summit in Chiapas as one of our Summit Partners!

Creative Time presents the most innovative art in the public realm. This is our Tumblr.

www.creativetime.org

TWITTER.COM/CREATIVETIMENYC
Artist @TrevorPaglen is on @BrianLehrer right now talking about #TheLastPictures - @WNYC http://t.co/lr1w2Yx3 →

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MIRADA SUR Para Quien Exige La Mejor Informacion Victor Vieyra Jueves, 03 de Noviembre 2011

La casa EDELO y 24 horas Arte Directo

Jueves, 01 de Julio de 2010 16:11

Por Víctor Vieyra Santamaría.

San Cristóbal de Las Casas, 1 de julio. En la casa marcada con el número diez, de la calle de Flavio A. Paniagua, se ha realizado algo único, no solamente para este mal llamado valle y sus alrededores, no solamente para Chiapas y México, no solamente para los que asistieron, no solamente para los que se atreven a soñar un mundo más amable, con más arte y amor, con esperanza.

La realización de esta convocatoria, la ejecución de este acto multifacético y polisémico, la reunión de personas diversas y creativas, la concurrencia de cientos de asistentes, que a intervalos y a veces un tanto tumultuosos, otras casi solitarios; se fueron dando cita y espacio a lo largo de una tarde, la noche y la mañana siguiente en esta casa, fue posible por medio del Amor y la entrega Incondicional de varias personitas cuya característica principal es la grandeza del espíritu.

Para ser posible la convivencia de las distintas disciplinas artísticas se formo un colectivo cuyo

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nombre es “colectivo sin nombre”, se abrieron las puertas de este espacio de esta casa, se convocaron a galerías, se hicieron llamados a los grupos de música de danza y de teatro, se guiño el ojo a pintores y poetas para ser cómplices, para entre todos, convivir durante 24 horas consecutivas con las diversas propuestas estéticas aquí reunidas.

Dicen los organizadores que el ARTE es una experiencia vital, y como tal debemos sentirla, apreciarla vivirla y compartirla, y digo yo, el arte se debe vivir y no comprar… se debe compartir y no atesorar en colecciones, claro, esto es posible en otro sistema de cosas, no en este, uno en donde el amor y el arte estén presentes y resolver nuestras necesidades materiales básicas sea la moneda de cambio, no la especulación de las finanzas.

Dice Caleb, que para poder abrir la puerta de esta casa le ha llevado un proceso de casi seis años, desde que vino a comprobar con su presencia, a mirar con sus ojos y su corazón la existencia de esos otros locos soñadores, los hombres y mujeres sin rostro, quienes entre otras cosas nos dicen: “todo para todos, nada para nosotros”; y claro una vez que pudo pagar la renta y hacer un trato con los dueños de la casa, han trascurrido más o menos cuatro meses, y una larga trayectoria que lleva la impronta de muchas experiencias, de varias personas, el resultado de espíritus rebeldes, que no se conforman con los dogmas inmutables ni modelos preestablecidos y piensan y sienten y sueñan que hay que derribar las barreras, destruir las cárceles del cuerpo y el espíritu, borrar las fronteras y atreverse a ensayar otras formas de ser y estar.

Esta ha sido la propuesta, que la inauguración de este espacio durara 24 horas continuas; nunca antes, los bohemios de estas las latitudes y todas las edades habíamos visto y gozado de algo parecido, muchos no lograron el reto, los que vimos amanecer estábamos exhaustos más felices, el estomago nos convocó alrededor de la cocina y una fraternal ternura milenaria nos hermanaba mientras desayunábamos bajo una lluvia pertinaz.

Dijeron los organizadores: “El Objetivo del evento es integrar un espacio pluricultural que fomente las artes, la educación y la cultura, a través de la fusión y participación de la mente colectiva… comenzando el sábado 26 de junio a las 12:00 p.m. y finalizando el domingo 27 de junio a las 12:00 pm”.

“Durante estas 24 horas se contara con la participación de diferentes artistas, expositores y galeristas que deseen compartir su trabajo en las diferentes actividades, talleres y exposiciones que habrá a lo largo del evento, para que de esta manera el público asistente pueda envolverse sin formalidad alguna e interactuar en cada uno de los diferentes espacios, todo dentro de la misma sede…”

La sede, es esta casa a la que tampoco quisieron definir por lo que vaya a ser, sino por algo que ya fue y de una u otra manera es un referente, EDELO es el espacio En Donde Estuvo La Onu; mencionar lo que vi y sentí me llevaría muchas más líneas y seguramente sería parcial, así que invito a los interesados a que visiten: www.edelo.org; en donde encontraremos, además de videos fotos y perfiles de los participantes, el siguiente agradecimiento:

“Mil gracias a todos por hacer de este evento de 24 horas Arte Directo y la inauguración de EDELO ¡un gran éxito! Cada uno de los participantes han trabajado bastante para que este evento se realice. Gracias a todos los pintores, cocineros, jardineros, carpinteros, poetas, escritores, actores, maestros, y escultores por este principio armonioso. Un agradecimiento especial a la Galería Miscelánea, La Dolorosa, Sueños de papel, La Santa, Otros Mundos, y todos los artistas que donaron su talento y compartieron con todos nosotros sus espíritus. Sólo esperamos que esto pueda ser el comienzo de grandes colaboraciones de todas prácticas creativas. Y a los que aguantaron las 24 horas, felicidades. Que descansen!!!”. También pueden visitar www.chiapasaldia.com en donde encontraran una entrevista a un núcleo motriz de los organizadores; un millón de gracias, en hora buena y larga vida.

Visita Chiapas al dia  www.chiapasaldia.com

http://www.ustream.tv/recorded/7892854

Diario de Chiapas

Arte en Todo Chiapas

Martes, 06 de Septiembre de 2011 02:07
Jeny Pascacio

Con gran éxito y aceptación se realizaron tres días de arte y cultura en San Cristóbal de Las Casas con el Forito y

Con el proyecto del Forito Nómada
Edelo Residencia.
“No intentamos cambiar el mundo, pero con esto intentamos que el mundo no nos cambie a nosotros, y si alguien además de nosotros le llega el mensaje ya es un plus.”
Arrancó el viernes con la inauguración de la exposición plástica, continuó con la lectura de poesía de Chary Gumeta, Fabián Aguilar.

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Luis Enrique Moscoso. Para cerrar una agradable noche con Tuchtlan Jazz Band y Tadeo Infante de “Monkey Fingers”.La curaduría de la exposición con obras de grabado, dibujos, ilustración, fotografía y pintura corrió a cargo de Natalia Hernández y Luis Enrique Moscoso. El día domingo concluyeron con Los Monólogos de la Vagina, obra a cargo del grupo teatral Fata Morgana.“Con la presentación de San Cristóbal arrancamos con un nuevo ciclo del Forito Nómada y un nuevo colectivo de amigos que vamos andar haciendo bastante ruido en el estado y con la mira de salir a dar a conocer lo que aquí se hace”, dijo la integrante del Forito, Gely Pacheco.Con el proyecto “Paren el mundo que nos queremos bajar en…” podrían visitar San Lucas en octubre, Acala en noviembre, Villaflores y Bochil, por confirmar la fecha.“En un principio fue con la idea de dar a conocer lo que algunos artista estamos haciendo en Chiapas. Pero ha surgido la idea de basarnos en un tema diferente (en cada presentación) cada quien en su disciplina. Básicamente temas sociales, por la situación del país en estos momento, y tabúes que siguen existiendo.”En 20 días aproximadamente podrían realizarse las actividades de este festival en Tuxtla Gutiérrez, “aún no tenemos un lugar definido pero queremos que sea en un lugar 100 por ciento independiente”.“Todo fue con ayuda de Caleb Duarte del centro Cultural Independiente Edelo Residencia, espacio principalmente a la participación, creación colectiva y consumo pasivo del arte.”

www.diariodechiapas.com

RKA in LA

Nomads, Clowns, and Vaginas: A Weekend of Art at EDELO

September 7, 2011

“Stop the world, we want to get off!” reads the busy green invitation to El Forito Nomada’s weekend festival of art, music, clowns, theater, film, and poetry at EDELO Residencia in San Cristóbal de las Casas. Whatever your pleasure, the packed three-page invite promises you’ll be pleased. I’m excited. And, though EDELO has a bit of competition this fin de semana—El Paliacate’s first anniversary celebration, a reggaeton fest at Hollywood Bar, and a popular education forum at La Albarrada—when I arrive on Friday evening, September 3rd, the place is as packed as the invitation and people are spilling into the street.

El Forito Nomada, or, The Nomadic Forum, is a youth art collective from Tuxtla Gutiérrez that hit the road 9 months ago to bring art to the people of Chiapas—off the gallery map. “Young people aren’t apathetic,” Luis Enrique Moscoso, one of the Forito’s founders, tells me on Saturday evening after a hilarious and impactful performance of “The Vagina Monologues” by the Tuxtla theater group Fata Morgana. “We are active in our own way.” El Forito was born out of a desire to give young artists a space to express themselves while deconstructing the world around them, as Moscoso puts, in “[their] own way.” And they couldn’t have picked a better spot in San Cristóbal to do it.

EDELO Casa de Arte en Movimiento y Residencia Internacional de Diversas Practicas (EDELO House of Art in Motion and International Residency of Diverse Practices) developed with groups like El Forito in mind, as a reaction to a dwindling number of public spaces open for cultural expression. And, when they say “diverse practices,” they mean it. In addition to the “traditional” arts fare of visual art, music, theater, film, poetry, and dance, EDELO is also home to gardeners, healers, psychiatrists, farmers, and inventors—I was delighted to hear of their burgeoning green roof project. (Imagine the lush green San Cristóbal cityscape we will have when their idea catches on!) In addition to local groups like El Forito Nomada, every month EDELO hosts artists from all over the world, who teach workshops on everything from contemporary dance to Circus performance to alternative technology.

True to EDELO tradition, this weekend’s events are quite diverse. I pick my poisons on Friday afternoon—a Chiapanecan art exhibition, a poetry reading, and a play—though I wish I could just camp out on EDELO’s floor for the full three days. (Something tells me it isn’t an impossible dream.) The art and poetry take place on Friday evening and, when I enter the space, I am greeted by luscious low lighting and a little music inviting me into the gallery in back. El Forito has gathered an exquisite mix of painting, graphics, and photography and my eye is immediately drawn to the words stenciled on the lefthand wall, “Art as a substitute for political action.” Looks like I’m in the right place.

I spend time in front of every piece, but I am especially interested in a photographic series entitled “Cuidadito y me tocas” which features images of young women in various positions of strength and self-defense, taken by the artist, Daniel Mantz, as “a cry of powerlessness in the face of the severe state of violence against women.” Afterwards, I ask Luis Enrique Moscoso if El Forito intended for the exposition to have a sociopolitical message. “Everything is social,” he responds matter-of-factly. “You can’t make art without being social.” I second that.

Onto the poetry reading, which I catch just in time for Fabian Aguilar, in the intimate living room space just past EDELO’s open garage doors. The English speaker in me strains to envision each verse and I fall into somewhat of a meditative trance. “Hoy quiero creer en dios,” (Today I want to believe in God) he reads solemnly and, once again, I am conscious—with tons of new ideas for Poetry Tuesday!

When I return the next evening for Fata Morgana’s staging of “The Vagina Monologues,” the light is still lusciously low and the space is still full, perhaps moreso. I grab a space in the back, near the open door, which, if you ask me, plays a pivotal part in the performance. The purpose of “The Vagina Monologues,” in part, is to demystify and destigmatize the word “vagina,” an objective that is partially fulfilled by EDELO’s open doors. I am in the perfect place to watch passersby, most of whom are startled to hear the word “vagina” being proudly sung by the five beautiful women inside. But what’s done is done—the word “vagina” is now that much more public. And, for the first few minutes, even the audience members are shifting in their seats, as if we all weren’t really here for an hourful of vaginas. Then, actress Anna Lucia Jimenez Dominguez takes the stage with “La mujer a la que le encantaba hacer felices a las vaginas” (The woman who loved to make vaginas happy) and its side-splitting series of mimicked moans. We are laughing—hard—and looking at each other with knowing eyes. “That sounds familiar!” We say to each other without saying it. Now we are talking vaginas.

Tuxtla theater group Fata Morgana performs "The Vagina Monologues" at EDELO
After the show, I head straight for Anna Lucia to congratulate her on her performance: “You turned the whole show around.” I gush and she gracefully accepts my compliment—we chat about the play, her monologue, and what’s next for Fata Morgana. In a small way, EDELO and El Forito Nomada have accomplished their mission tonight, as two young people (strangers before tonight) discuss performance, sexuality, and culture in the space’s crowded hallway.

On Sunday afternoon, I swing by EDELO to thank El Forito’s clan of nomads for a moving and enriching weekend. They are celebrating. (They deserve it.) The weekend was a hit. “This morning, we had clowns at la catedral.” They say. “There were kids everywhere!” And I’m sorry I missed it. That, and the music and film screenings I also couldn’t manage to make. (Unfortunately, the world doesn’t stop to let people off, even when you ask as politely and artistically as El Forito Nomada.) Tonight, Sunday, September 5th, after three days of dialogue and expression, El Forito will travel back to Tuxtla, EDELO will close its doors for a month-long sabbatical, and I will walk home, thinking about nomads, clowns, and vaginas. Not a bad way to end a weekend.

VaginaMonologues

Tuxtla theater group Fata Morgana performs "The Vagina Monologues" at EDELO

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